کد مطلب:33868
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
اختلاف ادله دانشمندان ناشي از چيست ؟
نكته اول اين است كه ما يك سلسله قضايايي داريم كه نياز به تعقل و تفكر نيست بلكه آنها از بديهيات در نظر عقل مي باشد ، كافي است كه تذكر و توجه نسبت به آنها بشود تا محتواي آنها مورد تصديق قرار گيرد ، مانند محال بودن اجتماع نقيضين يا اين كه هر كل بزرگتر از جزء خودش مي باشد و چون انسان داراي قدرت تفكر است مي تواند از طريق قضاياي بديهي مذكور مجهولات خويش را كشف كند . بنابراين در هر برهاني كه براي رسيدن به يك قضيه مجهول تشكيل مي شود بايد مقدمات قياس ما يا بديهي باشد يا از بديهي استخراج شده باشد و بهر حال نسبت بآن يقين حاصل شده باشد .
نكته ديگر اين است كه ترتيب دادن مقدمات قياس و تشكيل برهان داراي شرائطي است كه با توجه به آن شرايط نتيجه مطلوب حاصل مي گردد و اگر آن شرائط مراعات نشود به نتيجه نخواهد رسيد حال اگر انسان شرائط را ناديده گرفت و به نتيجه نرسيد نبايد اصل حجيت عقل و برهان عقلي را انكار كرد بايد تلاش كرد كه برهان را با شرائط اقامه كرد تا نتيجه مطلوب را دست بدهد .
با اين توضيح روشن شد كه اختلافاتي كه به چشم مي خورد در مسائل مختلف علوم كه دانشمندي مطلبي را مورد استدلال قرار مي دهد و دانشمند ديگر آنرا رد مي كند اين اختلافات معمولاً در اثر غفلت از مراعات دقيق شرائط تشكيل قياس و ترتيب مقدمات برهان است .
اضافه بر اين كه مسئله خداشناسي و وجود خدا از مسائل بديهي فطري است كه نياز به اثبات ندارد و با تذكر و توجه مطلب روشن مي باشد .
گواه اين است كه شما خودتان در حالي كه اين اشكال را مطرح مي كنيد خودتان ترتيب مقدمات داده و در صدد نتيجه گرفتن مي باشيد .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.